|
Τα Αναλυτικά Προγράμματα του Δημοτικού Σχολείου
(1881-1981)
Απόστολος
ΑΝΔΡΕΟΥ
Ιστορικός της Εκπαίδευσης
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Τα αναλυτικά προγράμματα της περιόδου 1881-1981
συγκροτούνται από τις «Οδηγίες» του Δ.Γ. Πετρίδη το 1881
και τη «Διδασκαλική» του Σπ. Μωραίτη το 1880, το αναλυτικό πρόγραμμα
του 1894 με τις τροποποιήσεις του, το αναλυτικό πρόγραμμα του
1913 με τις τροποποιήσει του, το αναλυτικό πρόγραμμα του 1969
και το αναλυτικό πρόγραμμα του 1977 με τις τροποποιήσεις του 1981.
Στην προσέγγιση αυτή επιχειρείται να καταγραφούν και να παρουσιαστούν
τα προγράμματα, οι τροποποιήσεις που έγιναν, οι απόπειρες τροποποιήσεων
που επιχειρήθηκαν και η σύνθεσή τους στο επίπεδο των μαθημάτων
και των διδακτικών ωρών.
ABSTRACT
During the period 1881-1981 the curriculums
formed, were taken from “Guidance” by D.G. Petridis (1881) and
“Teaching” by Sp. Moraitis (1880), the 1894 curriculum with its
modifications, the 1913 curriculum including modifications, as
well as the 1969 curriculum and the curriculum of 1977 with its
modifications of 1981. This piece of work attempts to register
and present: the programmes, the modifications that have been
made, the attempts at modification which were undertaken and their
formation at the level of lessons and teaching hours.
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2. ΟΙ «ΟΔΗΓΙΕΣ» ΤΟΥ Δ. Γ. ΠΕΤΡΙΔΗ, 1881 ΚΑΙ
Η «ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΚΗ» ΤΟΥ ΣΠ. ΜΩΡΑΪΤΗ, 1880
ΜΑΘΗΜΑΤΑ |
Α΄ |
Β΄ |
Γ΄ |
Δ΄ |
ΣΥΝΟΛΟ
ΩΡΩΝ |
Ιερά μαθήματα |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Ελληνικά (1) |
12 |
12 |
12 |
12 |
48 |
Αριθμητική και στοιχεία
Γεωμετρίας |
5 |
5 |
5 |
5 |
20 |
Ιχνογραφία |
- |
- |
3 |
3 |
6 |
Στοιχεία Φυσικής Ιστορίας (2) |
- |
- |
- |
- |
- |
Γεωγραφία |
- |
- |
3 |
3 |
6 |
Ελληνική Ιστορία |
- |
- |
2 |
3 |
5 |
Φωνητική Μουσική |
2 |
- |
2 |
2 |
6 |
Γυμναστική |
- |
2 |
2 |
2 |
6 |
ΣΥΝΟΛΟ(3) |
22 |
22 |
32 |
33 |
109 |
-
Στον κύκλο των Ελληνικών περιλαμβάνονταν η πραγματογνωσία[1],
η ανάγνωση, η γραφή και η γραμματική. Σύμφωνα με τις οδηγίες διατίθονταν
για κάθε τάξη δύο ώρες για καλλιγραφικές ασκήσεις.
-
Δεν ορίζονταν ώρες διδασκαλίας της Φυσικής Ιστορίας γιατί ήταν
δυνατόν «να μεταδίδωνται δια των αναγνωστικών
βιβλίων και δια της πραγματογνωσίας εις τας κατωτέρας τάξεις».
-
Στις ώρες αυτές περιλαμβάνονταν και οι ώρες της «κατ’ ιδίαν
εργασίας του μαθητού εν σχολείω», στο οποίο δίδασκε ένας
μόνο δάσκαλος.
3. ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ 1894
Το
1894 με Βασιλικό Διάταγμα της 20ης-11, «περί προγραμμάτων των
μαθημάτων των τετραταξίων δημοτικών σχολείων» εκδόθηκε
το πρώτο επίσημο Αναλυτικό Πρόγραμμα για το Δημοτικό Σχολείο,
το οποίο εκδόθηκε και για τα Δημοτικά Σχολεία Θηλέων, για τα τριτάξια,
τα διτάξια και τα μονοτάξια σχολεία. Το Πρόγραμμα του 1894 συνοδεύτηκε
και από το ωρολόγιο πρόγραμμα (σύνολο ωρών, ώρες ανά μάθημα την
εβδομάδα, καθορισμός συγκεκριμένων ημερών για τη διδασκαλία κάθε
μαθήματος) το οποίο κοινοποιήθηκε στους δασκάλους με την εντολή
να τηρείται πιστά. Η σύνταξη αυτού του προγράμματος ήταν έργο
του Χαρ. Παπαμάρκου, που μάλλον διεύρυνε παλαιότερη εργασία του
(Χαρ. Παπαμάρκου, 1890), στην οποία αξιοποίησε τα προγράμματα
των Γερμανικών σχολείων καθώς και την εμπειρία που αποκτήθηκε
από την εφαρμογή προγραμμάτων στα σχολεία των Ελληνικών κοινοτήτων
της Μακεδονίας. Στα νομοσχέδια του 1889 που είχε καταθέσει ο Γ.
Θεοτόκης – στη σύνταξη των οποίων είχε εργαστεί ο τότε τμηματάρχης
της Δημοτικής Εκπαίδευσης και Γενικός επιθεωρητής των Δημοτικών
Σχολείων Χαρίσιος Παπαμάρκου, στο «Παράρτημα», περιλαμβάνονταν
ωρολόγια προγράμματα για όλους τους τύπους των σχολείων, αρρένων
και θηλέων. Τόσο τα προγράμματα των νομοσχεδίων του 1889, όσο
και τα προγράμματα της
Μαθήματα |
Σχολεία Αρρένων |
Σχολεία Θηλέων |
Συν.
ωρών |
- |
Α |
Β |
Γ |
Δ |
Α |
Β |
Γ |
Δ |
|
Θρησκευτικά |
3 |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
3 |
12/9 |
Ελληνικά |
13 |
11 |
10 |
10 |
12 |
10 |
10 |
10 |
44/42 |
Αριθμητική |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
12/12 |
Γεωμετρία |
- |
- |
- |
2 |
|
|
|
|
2/- |
Ιστορία |
- |
- |
2 |
2 |
- |
- |
2 |
2 |
4/4 |
Γεωγραφία |
- |
2 |
2 |
2 |
- |
2 |
2 |
2 |
6/6 |
Φυσική Ιστορία |
- |
- |
2 |
2 |
- |
- |
2 |
2 |
4/4 |
Φυσική |
- |
- |
- |
2 |
|
|
|
|
2/- |
Ωδική |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
2 |
12/11 |
Ιχνογραφία |
- |
- |
2 |
2 |
- |
- |
2 |
2 |
4/4 |
Καλλιγραφία |
- |
2 |
2 |
2 |
- |
2 |
2 |
2 |
6/6 |
Γυμναστική |
4 |
4 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
14/8 |
Χειροτεχνήματα |
- |
- |
- |
- |
4 |
4 |
4 |
4 |
-/16 |
4. ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ 1913
ΜΑΘΗΜΑΤΑ |
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1894 |
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1913 |
Γλώσσα |
36% |
30,8% |
Θρησκευτικά |
9,8% |
6,9% |
Αριθμητική-Γεωμετρία |
11,5% |
16,4% |
Φυσική- Φυσ. Ιστορία |
5% |
8,1% |
Ιχνογρ.- Καλλιγραφία |
8,3% |
16,3% |
Ιστορία |
3,3% |
4% |
Γεωγραφία-Πατριδογνωσία |
5% |
8,1% |
Ωδική |
9,8% |
6,9% |
Γυμναστική |
11,5% |
6,9% |
|
Πρόγραμμα του 1913 |
Πρόγραμμα του “Εκπαιδευτικού
Ομίλου” |
ΜΑΘΗΜΑ |
Α |
Β |
Γ |
Δ |
Ε |
ΣΤ |
Α |
Β |
Γ |
Δ |
Ε |
ΣΤ |
Θρησκευτικά |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
- |
- |
- |
* |
* |
* |
Γλώσσα(1) |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Ιστορία |
- |
- |
* |
* |
* |
* |
- |
- |
* |
* |
* |
* |
Πατριδογνωσία και Γεωγραφία |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
- |
- |
* |
* |
* |
* |
Φυσική Ιστορία Φυσιογνωσία(2) |
- |
- |
* |
* |
* |
* |
- |
- |
- |
* |
* |
* |
Φυσική και Χημεία(3) |
- |
- |
- |
- |
* |
* |
|
|
|
|
|
|
Αριθμητική |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Γεωμετρία |
- |
- |
- |
- |
* |
* |
- |
- |
- |
- |
* |
* |
Ιχνογραφία(4)
–Καλλιγραφία(5) |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Χειροτεχνία |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Ωδική |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Γυμναστική |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Πραγματογνωσία(6) |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
* |
* |
- |
- |
- |
- |
-
(1)Η
πρόταση του «Εκπαιδευτικού Ομίλου» για τη γλώσσα περιλάμβανε
(α) ανάγνωση, (β) γραφή, (γ) εκθέσεις, (δ) ορθογραφία, η δε γραμματική
θα διδάσκονταν πάντα στην των εκθέσεων ή της ορθογραφίας.
-
(2) Η
πρόταση του «Εκπαιδευτικού Ομίλου» στο μάθημα Φυσιογνωσία
περιλάμβανε (α) Φυσική Ιστορία, (β) Φυσική Ορυκτολογία, (γ) Χημεία.
-
(3)Το
μάθημα της Χημείας στην πρόταση του «Εκπαιδευτικού Ομίλου»
περιλαμβανόταν στη Φυσιογνωσία
-
(4)Για
την ιχνογραφία ο «Εκπαιδευτικός Όμιλος» πρότεινε τα
παιδιά να ιχνογραφούν και σε κάθε άλλο μάθημα που δίνονταν αφορμή.
-
(5)Η
Καλλιγραφία περιλαμβανόταν μόνο στο πρόγραμμα του 1913.
-
(6)Η
Πραγματογνωσία περιλαμβανόταν μόνο στην πρόταση του «Εκπαιδευτικού
Ομίλου».
ΜΑΘΗΜΑΤΑ |
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1913 |
ΠΡΟΤΑΣΗ Ε. Ο. |
Θρησκευτικά |
12 |
6 |
Γλώσσα |
53 |
46 |
Ιστορία |
7 |
7 |
Πατριδογνωσία και |
|
|
Γεωγραφία |
14 |
7 |
Πραγματογνωσία |
- |
6 |
Φυσική Ιστορία |
|
|
Φυσική και Χημεία |
|
|
Φυσιογνωσία |
14 |
12 |
Αριθμητική και |
|
|
Γεωμετρία |
20 |
23 |
Ιχνογραφία/Καλλιγραφία |
|
|
Χειροτεχνία |
28 |
26 |
Ωδική |
12 |
11 |
Γυμναστική |
12 |
18 |
ΣΥΝΟΛΟ |
172 |
164 |
-
Στο πρόγραμμα του 1913 τα Θρησκευτικά διδάσκονταν
σε όλες τις τάξεις και συνολικά 12 ώρες εβδομαδιαίως, ενώ η πρόταση
του «Εκπαιδευτικού Ομίλου» προέβλεπε 6 ώρες και μόνο
για τη Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη. Και στο πρόγραμμα του 1913 είναι εμφανής
η σύζευξη της εκκλησιαστικής ιστορίας με την εθνική Ελληνική ιστορία,
όπως είναι εμφανής η επιδίωξη ότι η τόνωση του θρησκευτικού χαρακτήρα
συνεπαγόταν και τόνωση του εθνικού χαρακτήρα. Δηλαδή η θρησκεία
και ειδικά η πίστη της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας αποτελούσε
συστατικό στοιχείο της εθνικής ταυτότητας (Χρ. Κουλούρη, 1988).
Ο «Εκπαιδευτικός Όμιλος» υποστήριξε ότι στις τρεις τάξεις
πρέπει να «γίνεται καλλιέργεια του θρησκευτικού συναισθήματος
με την προσευχή, στις εκκλησιαστικές τελετές και με την γενικότερη
εξήγηση των μεγάλων εορτών».
-
Η γλώσσα στο πρόγραμμα του 1913 είναι 53 ώρες
ενώ η πρόταση του «Εκπαιδευτικού Ομίλου» 46 ώρες.
-
Στην Ιστορία υπάρχει πλήρης ταύτιση από άποψη
ωρών διδασκαλίας. Στην
πρόταση του «Εκπαιδευτικού Ομίλου»
«ο σύγχρονος πολιτισμός είναι το κέντρο της διδασκαλίας αλλά ως
απόληξη και όχι ως αφετηρία. Η ιστορία του έθνους δηλαδή είναι
ο πρόλογος και η απαραίτητη προϋπόθεση για την κατανόηση της σύγχρονης
κατάστασής του. Απορρίπτεται εξάλλου η αποσπασματικότητα των γνώσεων,
και η διδακτέα ύλη διαρθρώνεται έτσι ώστε να προβάλλεται ο πολιτισμός
στο σύνολο των εκδηλώσεών του, (…). Γύρω από την ιστορική ύλη
κάθε τάξης οργανώνεται επομένως και η ύλη των υπόλοιπων μαθημάτων.
(…). Η υπέρβαση του κλασικισμού λοιπόν από τους δημοτικιστές ενισχύει
την έννοια της πολιτισμικής συνέχειας, πάντα μέσα στο πλαίσιο
της αρχικής σύλληψης του Κ. Παπαρηγόπουλου» (Χρ. Κουλούρη,
1988).
-
Στην πρόταση του «Εκπαιδευτικού Ομίλου»
εισάγεται η Πραγματογνωσία που θα διδάσκονταν στην Α΄ και Β΄ τάξη,
στη Γ΄ η Πατριδογνωσία και στις υπόλοιπες τάξεις η Γεωγραφία,
ενώ το πρόγραμμα του 1913 εισάγει την Πατριδογνωσία από την Α΄
τάξη για την οποία παλαιότερα συναντάμε τον όρο «πατριδογραφία».
Έτσι η γεωγραφική διδασκαλία ξεκινά από τη γνωστή σχολική αίθουσα
για να προχωρήσει στη γειτονιά, το χωριό, την επαρχία, (…), τη
χώρα. Υιοθετήθηκε εκείνη η αρχή που θέλει την εκκίνηση της μάθησης
από τα γνωστά στα άγνωστα, κάτι που χαρακτηρίζει του πρόγραμμα
του 1913, δηλαδή η «συνθετική μέθοδος». Να επισημάνουμε
το γεγονός της αύξησης των ωρών διδασκαλίας της Γεωγραφίας, σε
σχέση με το πρόγραμμα του 1894 από 5% σε 8,1% στο σύνολο των εβδομαδιαίων
ωρών διδασκαλίας.
-
Η Φυσική Ιστορία, η Φυσική και η Χημεία σύμφωνα,
με το πρόγραμμα του 1913, διδάσκονταν συνολικά 14 ώρες, ενώ με
την πρόταση του Ε. Ο. θα διδάσκονταν 12 ώρες. Η πρόταση του «Εκπαιδευτικού
Ομίλου» δεν περιλάμβανε τη Φυσική, αλλά τη Φυσική Ορυκτολογία.
-
Το πρόγραμμα του 1913 προέβλεπε τη διδασκαλία
της Αριθμητικής και της Γεωμετρίας για 20 ώρες, ενώ πρόταση του
«Εκπαιδευτικού Ομίλου» 23 ώρες.
-
Συνολικά το πρόγραμμα του 1913 προέβλεπε 172
ώρες διδασκαλίας, ενώ πρόταση του «Εκπαιδευτικού Ομίλου» 164
ώρες.
-
Το 1919 (Διατάγματα της 12ης-3-1919
και της 25ης-11-1919 )στο μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας
για την Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄ τάξη με την εισαγωγή της δημοτικής γλώσσας
και την προσθήκη ύλης στη γραμματική (ενεστώτας, παρατατικός,
μέλλοντας, αόριστος, προστακτική φωνή, εξαιρέσεις ρηματικών καταλήξεων,
σύνθετες λέξεις, υποκοριστικά, άκλιτα μέρη του λόγου κλπ). Μάλιστα
είχαν εκδοθεί και αποσταλεί στους δασκάλους «αναλυτικές οδηγίες»,
που περιλάμβαναν «αναλυτικό πρόγραμμα», «οδηγίες δια τους διδάσκοντας»
και την «ύλη δια τους μαθητάς» (Ν. Μήτσης-συνεργασία Δ.
Θ. Καραδήμος, 1999) και είχαν συνταχθεί από το Μ.
Τριανταφυλλίδη. Ακολούθησε η ψήφιση του Νόμου 2678/1921 με τον
οποίο επαναφερόταν στα Δημοτικά Σχολεία η διδασκαλία της καθαρεύουσας,
η οποία δεν πρόλαβε να εφαρμοστεί. Η ανάληψη της εξουσίας από
επαναστατική κυβέρνηση, μετά την καταστροφή του 1922, οδήγησε
στην επαναφορά της διδασκαλίας της δημοτικής γλώσσας στο Δημοτικό
Σχολείο (Ν.Δ. 27ης-7-1923, Νόμος 3180/1924).
-
Το 1927 (Νόμος 3848/1927) στο μάθημα της Ελληνικής
Γλώσσας, με την εισαγωγή της δημοτικής γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο
και την παράλληλη διδασκαλία της καθαρεύουσας στην Ε΄ και Στ΄
τάξη. Η ρύθμιση αυτή έγινε από την οικουμενική κυβέρνηση, αφού
είχε προηγηθεί το 1926 από τον υπουργό Δ. Αιγινήτη μια προσπάθεια
εισαγωγής στο Δημοτικό Σχολείο μιας μορφής απλοποιημένης καθαρεύουσας» (Ν. Μήτσης-συνεργασία Δ. Θ. Καραδήμος, 1999), που αναστάλθηκε
σύντομα το ίδιο έτος από τον υπουργό Αλ. Παπά.
-
Το 1929 με το Νόμο 4329/1929 και το 1931 με
την ψήφιση του Νόμου 5045/1931 «περί των σχολικών βιβλίων»
με τον οποίο καθιερώθηκε η δημοτική γλώσσα στο Δημοτικό Σχολείο
και η παράλληλη διδασκαλία της απλής καθαρεύουσας στην Ε΄ και
Στ΄ τάξη, κάτι που είχε θεσπιστεί και το 1927.
-
Το 1934 (Διάταγμα της 16ης –7-1934)
οπότε και τροποποιήθηκε το πρόγραμμα της Ε΄ και Στ΄ τάξης στο
μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας (προβλέπονταν μία ώρα για την προφορική
έκθεση, πέντε ώρες για την ανάγνωση κειμένων στην απλή καθαρεύουσα
και την επεξεργασία του κειμένου, μία ώρα για γραπτή έκθεση, τρεις
ώρες στην Ε΄ τάξη και δύο στη Στ΄ τάξη για ορθογραφία και γραμματική).
Επίσης προβλέπονταν η «διαρκής σύγκρισις των διδασκομένων γραμματικών
φαινομένων της απλής καθαρευούσης προς τα δεδιδαγμένα της δημοτικής
και καθορισμός των μεταξύ αυτών ομοιοτήτων και διαφορών».
-
Το 1942 (Διάταγμα 1464/1942) επίσης στο μάθημα
της Ελληνικής Γλώσσας οπότε και επαναφέρθηκαν με μικρές τροποποιήσεις
οι διατάξεις του Νόμου 4379/1929, και
-
Το 1964 (Νόμος 4379/1964) στο μάθημα της Ελληνικής
γλώσσας με την εισαγωγή της διδασκαλίας της δημοτικής γλώσσας.
-
Το 1930 στο Συνέδριο των επιθεωρητών των Δημοτικών
Σχολείων που οργάνωσε το Υπουργείο Παιδείας (υπουργός Γ. Παπανδρέου)
στη συζήτηση του θέματος «Ποίαι τροποποιήσεις πρέπει να γίνουν
εις το Αναλυτικό και Ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου»
προτάθηκε η εισαγωγή του μαθήματος της «αγωγής του πολίτου».
Υποστηρίχθηκε ότι «δια καταλλήλου διδασκαλίας του μαθήματος
τούτου θα καταπολεμήσωμεν τα φυλετικά ελαττώματα, διότι οι μαθηταί
θα λάβωσι ακριβή γνώσιν των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων αυτών
εν τη κοινωνία και θα αποβώσι μίαν ημέραν χρηστοί και έντιμοι
πολίται, αποβλέποντες εις την εξυπηρέτησιν ου μόνον του ατομικού,
αλλά και του συμφέροντος του συνόλου. (…) κατά την σήμερον εποχήν,
καθ ην πανταχόθεν προβάλλονται αξιώσεις και δικαιώματα ατόμων
ή ομάδων και λησμονούνται παντελώς
τα προς εξυπηρέτησιν του συνόλου καθήκοντα (…) επιβάλλεται η εισαγωγή
εις τα σχολεία μας της διδασκαλίας της «αγωγής του πολίτου» ως
ιδιαιτέρου μαθήματος, λαμβανομένου υπ’ όψιν, ότι εισήχθη η διδασκαλία
αυτής εις πολλάς χώρας, οίον Γαλλίαν, Γερμανίαν, Σουηδίαν κ.λ.π.
Το μάθημα τούτο θα διδάσκεται εις όλας τας τάξεις του Δημοτικού Σχολείου. Αλλ΄ εν ταις κατωτέραις
υπό το όνομα «Συμπεριφορά», εν δε ταις ανωτέραις υπό τον τίτλον
«αγωγή του πολίτου» (Υπουργείον Παιδείας και Θρησκευμάτων,
χ.χ.). Από άλλους επιθεωρητές προτάθηκε η εισαγωγή στο πρόγραμμα
της «εθνικής και ηθικής αγωγής» και της «πολιτικής αγωγής», χωρίς να δοθούν περισσότερες διευκρινίσεις. Τελικά το πρόγραμμα
του 1913 δεν άλλαξε ούτε τροποποιήθηκε προς αυτή την κατεύθυνση.
5.
ΤΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ 1969 ΚΑΙ ΤΟΥ 1977\1981
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
|
|