Συγγραφείς:Γιώργος ΚΟΚΚΙΝΟΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής ΠΤΔΕ – Πανεπιστήμιο Αιγαίου Παναγιώτης ΚΙΜΟΥΡΤΖΗΣ, Επίκουρος Καθηγητής ΠΤΔΕ – Πανεπιστήμιο Αιγαίου Παναγιώτης ΓΑΤΣΩΤΗΣ, Φιλόλογος-Διδάκτορας Διδακτικής της Ιστορίας Χαράλαμπος ΚΟΥΡΓΙΑΝΤΑΚΗΣ, Φιλόλογος-Διδάσκων 407/80 του Ιόνιου Πανεπιστημίου
Περίληψη:Η εισήγησή μας χωρίζεται σε δύο βασικά μέρη.
Το πρώτο μέρος προσπαθεί να δώσει τις βασικές θεωρητικές και μεθοδολογικές
συντεταγμένες πάνω στις οποίες στηρίχθηκε η ερευνητική μας
προσπάθεια. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται τρία επιμέρους, αλληλοσυμπληρωματικά, θέματα:
α. το ζήτημα της κοινωνικής και της εκπαιδευτικής νοοτροπίας απέναντι στους
μετανάστες και, γενικότερα, τις μειονότητες,
β. το ζήτημα της σχέσης ιστορίας και κοινωνικής δικαιοσύνης (που συνοψίζεται στο
ερώτημα: Ιστορία: δίκης οφθαλμός, ος τα πανθ΄ ορά;),
γ. οι διεθνείς πολιτικές για την αντιμετώπιση της ετερότητας –ιδίως η στάση του
Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Το δεύτερο μέρος αποτελεί μία διερευνητική προσέγγιση των νέων σχολικών
εγχειριδίων του μαθήματος της ιστορίας, με στόχο να προσδιορισθεί η
σημασία και οι συνιστώσες του ρόλου που αποδίδεται στις μειονότητες
που εμφανίζονται στο ελληνικό κράτος κατά την περίοδο από το 1830
έως την δεκαετία του 1990.