Loading...

5ο Επιστημονικό Συνέδριο Ιστορίας Εκπαίδευσης με θέμα: «Εκπαίδευση και Kοινωνική Δικαιοσύνη» Δημοσίευση εισηγήσεων

Συγγραφείς: Ελπινίκη ΝΙΚΟΛΟΥΔΑΚΗ-ΣΟΥΡΗ Επίκ. Καθηγήτρια Πανεπιστήμιο Κρήτης
pdf ολόκληρης εισήγησης: ΝΙΚΟΛΟΥΔΑΚΗ.pdf
Περίληψη: Ένα υβριδικό, αλλά πρωτότυπο και γοητευτικό κεφάλαιο της Ιστορίας της Εκπαίδευσης, θα μπορούσε να είναι η μελέτη του έργου των λογοτεχνών που αναφέρεται στο σχολείο και, ιδιαίτερα όσων η επαγγελματική και ερευνητική ενασχόληση συνδέεται με τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Στο έργο τους η λειτουργία του προσώπου ως δασκάλου αφομοιώνεται στην αυτοβιογραφική μαρτυρία, μετασχηματίζεται σε πλοκή και προσφέρεται στον αναγνώστη ως αφήγημα· έτσι, το χωροχρονικό πλαίσιο της πλοκής αντιστοιχεί στον τόπο και στα χρόνια που υπήρξαν κάποτε η καθημερινότητα τους. Η απόσταση του χρόνου συγγραφής (και αφήγησης) από τα γεγονότα σχηματίζει την άποψη γι’ αυτά την ερμηνεία που επηρεάζει την εξέλιξη. Ο Χριστόφορος Μηλιώνης, πεζογράφος της δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς, έζησε τα παιδικά και τα εφηβικά του χρόνια την περίοδο της Κατοχής και του Εμφυλίου στην Ήπειρο και υπηρέτησε ως φιλόλογος στα μέσα της δεκαετίας του ’50, σε σχολεία της περιοχής της γενέτειράς του (Περιστέρι Πωγωνίου Ιωαννίνων) όταν η κατάσταση των εκπαιδευτικών μας πραγμάτων γίνεται θέμα στην πεζογραφία του, αντικατοπτρίζεται με ρεαλισμό και με λεπτή, υπαινικτική ειρωνεία. Στην εισήγηση α) αναλύονται παραδείγματα κειμένων λογοτεχνών που έχουν άμεση σχέση με την εκπαιδευτική πράξη, β) ανιχνεύεται ο τρόπος πρόσληψης εκπαιδευτικών προβλημάτων στη νεότερη και σύγχρονη λογοτεχνία μας και γ) συζητούνται οι λεπτομέρειες της ζωής των μαθητών και των εκπαιδευτικών που τους αγγίζει η ιστορία της περιοχής όπου ζουν.
 
 
© Copyright 2008 Εργαστήριο Ιστορικού Αρχείου